juni 2018
ma
di
wo
do
vr
za
zo
 
 
 
 
01
Workshop: pop-up koken op ‘den Abattoir’
Tover voor 2€ per persoon een funky 3-gangenmenu op tafel. Op het programma: samen boodschappen doen op ‘den Abattoir’ in Anderlecht, koken met duurzame en seizoensgebonden groenten in de pop-up keuken en samen eten. Tijdens het tafelen leren we meer over de buurt en dit project?
Expo: ‘Unbuilt Brussels’
In het Internationaal Centrum voor stedenbouw, architectuur en landschapsontwerp bezoeken we de tijdelijke expo ‘Unbuilt Brussels’. Een expo over Brusselse stadsontwikkeling met focus op nooit gerealiseerde stadsprojecten op de Noord-Zuid as. Tegelijk maken we kennis met de werking van het CIVA.
02
Aan het werk bij ‘Magasin Maximilien’ geannuleerd
In ‘Magasin Maximilien’ kunnen vluchtelingen terecht voor zeep, kleren, dekens en ander nuttig materiaal. Tijdens deze actie steken we zelf de handen uit de mouwen en runnen we ‘de winkel’ mee. Zo maak je al doende kennis met het project en de bezoekers.
Hospitality dinner bij Malika
De hele maand van de ramadan vinden er Hospitality dinners plaats en stellen moslims hun huizen open. Je bent er welkom om samen met hen de maaltijd te delen, vlak na zonsondergang. Malika Saissi is een begrip in Molenbeek en van vele markten thuis. Schuif mee bij haar gezin aan tafel.
03
04
05
06
07
08
Wandeling: ‘tuinwijken: Le Logis et Floréal’
Vroeger werden tuinwijken gebouwd als een soort van overgang tussen de stad en het platteland. Door hun gelijkvormigheid waren ze ook financieel interessant. In Watermael-Bosvoorde zijn er nog twee van deze tuinwijken. We ontdekken er wat een tuinwijk precies is.
09
Hospitality dinner bij Sabah
De hele ramadan vinden er Hospitality dinners plaats en stellen moslims hun huizen open. Je bent er welkom om samen met hen de maaltijd te delen, vlak na zonsondergang. Eens je haar keuken proefde, vergeet je nooit meer haar naam: 'La reine Sabah'. Schuif mee aan tafel bij deze keukenprinses.
10
11
12
13
14
15
Fietstocht: stadsplanning in Brussel
Het (samen)leven in de stad wordt sterk bepaald door hoe de stedelijke ruimte wordt ingevuld. Samen met een paar experten bezoeken we een aantal sites en projecten in de stad die de dynamiek van een plek, een wijk, de stad mee bepalen omdat ze vernieuwend, megalomaan, sociaal, … zijn.
Boekbabbel
Babbelen over boeken. Dat doen we 1 keer in de maand. Centraal staat natuurlijk het boek! Maar we willen vooral een bruisende en behaaglijke plek zijn waar mensen van gedachten wisselen over boeken en andere dingen des levens.
16
17
18
19
Wandeling in Vilvoorde: “Buren in oorlog”
Het vredige park ‘Drie fonteinen’ in Vilvoorde kent een woelige geschiedenis. De Duitse generaal-gouverneur Von Bissinger bezette het kasteel in het park. Zijn ‘buurman’, de industrieel Daniël Campion redde Vilvoorde en Brabant van de hongersnood. Een wandeling met straffe verhalen.
20
21
Film: The Islands and The Whales geannuleerd
Op de Faeröereilanden leven de bewoners al eeuwen van zeemeeuwen en walvissen. Door de vervuiling van de oceanen zijn er steeds minder vogels en zit het walvisvlees vol giftige stoffen. Ook de milieuactivisten die vechten tegen de walvisvangst zijn een bedreiging voor hun manier van leven.
Empathy walk
Een maand lang trekt Sebastien De Fooz door Brussel zonder voorbereiding en zonder aan te bellen bij vrienden of kennissen. Op zichzelf en de onbekende Brusselaar aangewezen, onderzoekt hij tot wat een empathische houding kan leiden. Benieuwd naar zijn ervaring van deze wonderlijke tocht? Kom af.
22
Wandeling: Brussel en Europa een verhaal van liefde en haat
Heeft Brussel een haat-liefde verhouding met Europa? Dat zoeken we samen uit tijdens deze wandeling. We vertrekken op het Luxemburgplein, langs de bekende Europese instellingen. Maar vooral minder gekende plekken en beelden passeren de revue. Na de wandeling picknicken we en babbelen we bij!
23
24
25
26
27
28
29
30

onze werkwijze

Citizenne maakt leren plezant!
En wel op de volgende manier.

 

  • Leren is geen abstract begrip maar iets wat je doet met de beide voeten op de grond, in de dagdagelijks realiteit.

Eigen ervaringen en situaties uit het dagelijks leven zijn daarom het vertrekpunt bij het leren. Het leren is tastbaar en praktijkgericht. We werken rond thema’s die dicht op het vel van de Brusselaars zitten. We gaan op zoek naar nieuwe antwoorden op kleine en grote levensvragen. Leren is vooral een kwestie van zelf doen, ervaren en experimenteren.

 

  • Leren gebeurt in groep en is een participatief proces.

Leren van elkaar en uit elkaars ervaringen staan centraal. We benutten de kennis, vaardigheden en energie die aanwezig zijn in de groep en bouwen hier stap voor stap op verder. Het werken met een gemengde groep is in dit opzicht belangrijk voor Citizenne.

 

  • Leren gebeurt in uitdagende contexten en settings.

Leren gebeurt bij ons vaak niet in een klaslokaal maar wel in de stedelijke publieke ruimte. In de bib, op café, op straten en pleinen, in GC’s, … We zien de stad als een rijke omgeving voor uitwisseling en ontmoeting tussen Brusselaars. De ideale plek voor het leren van elkaar, voor experiment en voor constructieve confrontaties tussen Brusselaars.

 

  • Leren vanuit de krachten, de sterktes en de talenten van mensen en groepen.

We vertrekken steeds van wat mensen kennen, kunnen en weten. We zetten in op successen, op wat al goed gaat, op dromen en ambities en laten zo het individu en de groep stap voor stap groeien. Mensen kunnen bij ons terecht om hun kennis en vaardigheden aan te scherpen, om nieuwe vaardigheden aan te leren en kennis te verwerven. Door waarderend te werken geven we mensen nieuwe energie en krijgt hun zelfvertrouwen een boost.

 

  • Leren vanuit een intercultureel perspectief

We gaan constructief om met diversiteit. We zien het verschil tussen mensen en culturen als een bron van rijkdom.


  • Leren vanuit een holistisch mensbeeld

We bekijken een mens als een geheel: lichaam en geest, denken en voelen, stilstaan en bewegen, inzicht en motivatie. We geloven dat niets op zichzelf staat maar dat er een permanente wisselwerking is tussen denken-voelen-gedrag.

 

 

Citizenne is als organisatie deskundig in het creëren van optimale leeromgevingen.
Om zo’n optimale leeromgeving steeds te garanderen, zijn de volgende (voor)waarden essentieel:


- Er is een veilige setting, een aangename en rustige plaats, met ervaren trainers.
- Aanwezigen nemen vrijwillig en op eigen tempo deel. Niets moet. We nodigen de deelnemers uit hun eigen grenzen aan te voelen en aan te geven.
- Alle deelnemers en begeleider zijn gelijkwaardig.
- We maken duidelijke afspraken. Waarden als vertrouwen, respect voor de ander en respect voor het verschil zijn onze vertrekbasis.
- We werken flexibel met de situaties en ervaringen die de deelnemers bezighouden.