april 2018
ma
di
wo
do
vr
za
zo
 
 
 
 
 
 
01
02
03
04
05
06
07
08
09
Workshop: digital storytelling
Tijdens deze driedaagse breng je je eigen leefwereld in beeld. Hoe zie jij de wereld? Hoe zie je Brussel? Je gaat aan de slag met foto's, film en animaties. Je experimenteert met verschillende technieken zoals filmen en monteren, met stopmotion, greenscreen...Zo maak je je eigen verhaal om te posten
10
Workshop: digital storytelling
Tijdens deze driedaagse breng je je eigen leefwereld in beeld. Hoe zie jij de wereld? Hoe zie je Brussel? Je gaat aan de slag met foto's, film en animaties. Je experimenteert met verschillende technieken zoals filmen en monteren, met stopmotion, greenscreen...Zo maak je je eigen verhaal om te posten
11
Workshop: digital storytelling
Tijdens deze driedaagse breng je je eigen leefwereld in beeld. Hoe zie jij de wereld? Hoe zie je Brussel? Je gaat aan de slag met foto's, film en animaties. Je experimenteert met verschillende technieken zoals filmen en monteren, met stopmotion, greenscreen...Zo maak je je eigen verhaal om te posten
12
13
14
15
16
17
Brussels Coach Café: ook organisaties kunnen beschadigd raken
Philippe Bailleur ziet organisaties niet als machines maar als levende systemen. Hij neemt je mee langs de volgende vragen. Hoe ontstaat systeemtrauma in organisaties en hoe herken je het? Hoe kan je als organisatiecoach aan de slag gaan met systeemtrauma en wat vergt het van jou als begeleider.
18
19
Film: I’m new here
Deze documentaire zoomt in op een gebouw in Guangzhou, China. Niets bijzonders, zou je denken, was het niet dat Afrikaanse zakenmannen en Chinese handelaars elkaar hier ontmoeten. De film loodst je binnen in deze biotoop en geeft een beeld van een economie waar het Westen niets mee te maken heeft.
20
Boekbabbel
Babbelen over boeken. Dat doen we 1 keer in de maand. Centraal staat natuurlijk het boek! Maar we willen vooral een bruisende en behaaglijke plek zijn waar mensen van gedachten wisselen over boeken en andere dingen des levens.
21
22
23
24
25
26
Expo: Oceanië
Oceanië is altijd de trekpleister geweest voor ontdekkingsreizigers. Landen als Papoea-Nieuw-Guinea, Fiji, Tahiti, Nieuw-Zeeland, Hawaï of het Paaseiland spreken tot de verbeelding. Originele voorwerpen uit de tentoonstelling voeren je mee naar dit stukje aards paradijs.
27
Bezoek: het Parlement tijdens de Groote Oorlog
We bezoeken het Parlement dat tijdens de Eerste Wereldoorlog werd opgeëist door de Duitse bezetter. Het kreeg toen verschillende bestemmingen: van rechtbank tot kantine en zelfs kapsalon. De zalen en de kunstwerken zijn stille getuigen van een donkere periode.
28
29
30

onze werkwijze

Citizenne maakt leren plezant!
En wel op de volgende manier.

 

  • Leren is geen abstract begrip maar iets wat je doet met de beide voeten op de grond, in de dagdagelijks realiteit.

Eigen ervaringen en situaties uit het dagelijks leven zijn daarom het vertrekpunt bij het leren. Het leren is tastbaar en praktijkgericht. We werken rond thema’s die dicht op het vel van de Brusselaars zitten. We gaan op zoek naar nieuwe antwoorden op kleine en grote levensvragen. Leren is vooral een kwestie van zelf doen, ervaren en experimenteren.

 

  • Leren gebeurt in groep en is een participatief proces.

Leren van elkaar en uit elkaars ervaringen staan centraal. We benutten de kennis, vaardigheden en energie die aanwezig zijn in de groep en bouwen hier stap voor stap op verder. Het werken met een gemengde groep is in dit opzicht belangrijk voor Citizenne.

 

  • Leren gebeurt in uitdagende contexten en settings.

Leren gebeurt bij ons vaak niet in een klaslokaal maar wel in de stedelijke publieke ruimte. In de bib, op café, op straten en pleinen, in GC’s, … We zien de stad als een rijke omgeving voor uitwisseling en ontmoeting tussen Brusselaars. De ideale plek voor het leren van elkaar, voor experiment en voor constructieve confrontaties tussen Brusselaars.

 

  • Leren vanuit de krachten, de sterktes en de talenten van mensen en groepen.

We vertrekken steeds van wat mensen kennen, kunnen en weten. We zetten in op successen, op wat al goed gaat, op dromen en ambities en laten zo het individu en de groep stap voor stap groeien. Mensen kunnen bij ons terecht om hun kennis en vaardigheden aan te scherpen, om nieuwe vaardigheden aan te leren en kennis te verwerven. Door waarderend te werken geven we mensen nieuwe energie en krijgt hun zelfvertrouwen een boost.

 

  • Leren vanuit een intercultureel perspectief

We gaan constructief om met diversiteit. We zien het verschil tussen mensen en culturen als een bron van rijkdom.


  • Leren vanuit een holistisch mensbeeld

We bekijken een mens als een geheel: lichaam en geest, denken en voelen, stilstaan en bewegen, inzicht en motivatie. We geloven dat niets op zichzelf staat maar dat er een permanente wisselwerking is tussen denken-voelen-gedrag.

 

 

Citizenne is als organisatie deskundig in het creëren van optimale leeromgevingen.
Om zo’n optimale leeromgeving steeds te garanderen, zijn de volgende (voor)waarden essentieel:


- Er is een veilige setting, een aangename en rustige plaats, met ervaren trainers.
- Aanwezigen nemen vrijwillig en op eigen tempo deel. Niets moet. We nodigen de deelnemers uit hun eigen grenzen aan te voelen en aan te geven.
- Alle deelnemers en begeleider zijn gelijkwaardig.
- We maken duidelijke afspraken. Waarden als vertrouwen, respect voor de ander en respect voor het verschil zijn onze vertrekbasis.
- We werken flexibel met de situaties en ervaringen die de deelnemers bezighouden.