september 2017
ma
di
wo
do
vr
za
zo
 
 
 
 
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
Theater: Malcolm X
Dit meertalig theaterconcert met 22 acteurs, muzikanten, dansers en slammers vertaalt de strijd van Malcolm X naar de stad van vandaag en schopt het publiek een geweten.
13
14
Film: Félicité
Félicité, een vrijgevochten, fiere vrouw, is zangeres in een bar in Kinshasa. Haar leven wordt volledig overhoop gehaald wanneer haar 14-jarige zoon het slachtoffer wordt van een motorongeval. Om hem te redden, gaat ze koortsachtig op zoek naar een oplossing in de zinderende straten van Kinshasa.
15
Boekbabbel
Babbelen over boeken. Dat doen we 1 keer in de maand. Centraal staat natuurlijk het boek! Maar we willen vooral een bruisende en behaaglijke plek zijn waar mensen van gedachten wisselen over boeken en andere dingen des levens.
16
17
18
19
Brussels Coach Café: Paradoxaal coachen
Onverzoenbare doelen, hartverscheurende dilemma’s, keuzestress, … dwingen ons tot eenduidige keuzes. Tenminste dat geloven we. Paradoxaal coachen erkent dat je een vat vol tegenstellingen bent en ziet dat als een kracht. Een introductie in de principes van het paradoxaal coachen!
20
21
Op micro-avontuur naar Strombeek
Dicht bij huis, met weinig middelen, op een rustig tempo en met fijne mensen. Om 16:00 fietsen we op 't gemak richting Strombeek. We zetten onze tenten op, schuiven samen aan tafel en maken het gezellig rond een kampvuur. Na een stevig ontbijt de volgende dag fietsen we terug naar Brussel.
22
23
24
25
26
27
28
Film: Burning out
Zware werkdruk, extreme stress, te weinig personeel en budgettaire inkrimping. Twee jaar lang volgt Jérôme Le Maire een team Franse artsen van een bekend Parijs ziekenhuis. Op ontluisterende wijze verbeeldt Burning Out de perfecte voedingsbodem voor een steeds groter wordend probleem: de burn-out.
29
30

onze werkwijze

Citizenne maakt leren plezant!
En wel op de volgende manier.

 

  • Leren is geen abstract begrip maar iets wat je doet met de beide voeten op de grond, in de dagdagelijks realiteit.

Eigen ervaringen en situaties uit het dagelijks leven zijn daarom het vertrekpunt bij het leren. Het leren is tastbaar en praktijkgericht. We werken rond thema’s die dicht op het vel van de Brusselaars zitten. We gaan op zoek naar nieuwe antwoorden op kleine en grote levensvragen. Leren is vooral een kwestie van zelf doen, ervaren en experimenteren.

 

  • Leren gebeurt in groep en is een participatief proces.

Leren van elkaar en uit elkaars ervaringen staan centraal. We benutten de kennis, vaardigheden en energie die aanwezig zijn in de groep en bouwen hier stap voor stap op verder. Het werken met een gemengde groep is in dit opzicht belangrijk voor Citizenne.

 

  • Leren gebeurt in uitdagende contexten en settings.

Leren gebeurt bij ons vaak niet in een klaslokaal maar wel in de stedelijke publieke ruimte. In de bib, op café, op straten en pleinen, in GC’s, … We zien de stad als een rijke omgeving voor uitwisseling en ontmoeting tussen Brusselaars. De ideale plek voor het leren van elkaar, voor experiment en voor constructieve confrontaties tussen Brusselaars.

 

  • Leren vanuit de krachten, de sterktes en de talenten van mensen en groepen.

We vertrekken steeds van wat mensen kennen, kunnen en weten. We zetten in op successen, op wat al goed gaat, op dromen en ambities en laten zo het individu en de groep stap voor stap groeien. Mensen kunnen bij ons terecht om hun kennis en vaardigheden aan te scherpen, om nieuwe vaardigheden aan te leren en kennis te verwerven. Door waarderend te werken geven we mensen nieuwe energie en krijgt hun zelfvertrouwen een boost.

 

  • Leren vanuit een intercultureel perspectief

We gaan constructief om met diversiteit. We zien het verschil tussen mensen en culturen als een bron van rijkdom.


  • Leren vanuit een holistisch mensbeeld

We bekijken een mens als een geheel: lichaam en geest, denken en voelen, stilstaan en bewegen, inzicht en motivatie. We geloven dat niets op zichzelf staat maar dat er een permanente wisselwerking is tussen denken-voelen-gedrag.

 

 

Citizenne is als organisatie deskundig in het creëren van optimale leeromgevingen.
Om zo’n optimale leeromgeving steeds te garanderen, zijn de volgende (voor)waarden essentieel:


- Er is een veilige setting, een aangename en rustige plaats, met ervaren trainers.
- Aanwezigen nemen vrijwillig en op eigen tempo deel. Niets moet. We nodigen de deelnemers uit hun eigen grenzen aan te voelen en aan te geven.
- Alle deelnemers en begeleider zijn gelijkwaardig.
- We maken duidelijke afspraken. Waarden als vertrouwen, respect voor de ander en respect voor het verschil zijn onze vertrekbasis.
- We werken flexibel met de situaties en ervaringen die de deelnemers bezighouden.