november 2017
ma
di
wo
do
vr
za
zo
 
 
01
02
03
04
05
06
07
Workshop: De patat migreert, ode aan de patat
De patat migreerde lang geleden van Zuid-Amerika naar Europa. In de voormiddag bereiden we verschillende wereldse gerechtjes met de aardappel als hoofdingrediënt. Proeven, vertellen en uitwisselen over migratie doen we tijdens de lunch. In de namiddag bezoeken we de expo ‘Patat’.
The science & fiction of human/robot relationships: lezing + workshop
In deze lezing wil Prof. Wennerscheid het hebben over de argumenten voor en tegen robotsex. Bram Vanderborght introduceert de lezing en haalt verschillende voorbeelden aan waarin wetenschappers en ingenieurs een nieuwe generatie robots ontwikkelen die sociaal kunnen interageren met mensen.
08
09
Film: Stranger in paradise
Op een eiland in de Middellandse zee, op de grens met fort Europa, neemt een groep vluchtelingen plaats in een onthaalklas. Op het snijvlak van documentaire en fictie onderzoekt ‘Stranger in Paradise’ de machtsverhouding tussen Europa en migranten. Wir Schaffen Das. Of toch niet?
10
Ontbijt & wereldbuffet voor Duinkerke
Zit je met vragen over migratie? Wil je meer info over wat vluchtelingen drijft om zo’n gevaarlijke reis te ondernemen? Ben je op zoek naar antwoorden over wat de gevolgen zijn voor de samenleving? Start dan samen met ons de dag. Tijdens een lekker ontbijt spelen we het spel ‘Mensen op de vlucht’.
Bezoek MIMA – expo ‘Art is comic’
Een bezoek aan de expo ‘Art is comic’ laat je kennismaken met street art, comic art, animatie en sculpturen die heel wat gemeen hebben met kunst op straat en Instagram. Het is kunst die met humor en satire de samenleving lichtvoetig op de korrel neemt.
11
12
13
14
Film: La Pirogue geannuleerd
De ervaren Senegales visser Baye Laye ziet geen toekomst meer in eigen land: de zeeën zijn overbevist en de economische crisis wurgt hem. Wanneer een mensensmokkelaar hem vraagt als kapitein om een 30-tal vluchtelingen naar Europa te brengen, hapt hij toe.
15
16
Fototentoonstelling Indonesië
Indonesië bestaat uit dertienduizend kleine eilandjes, 300 etnische groepen en 700 talen. Van die diversiteit kan je proeven in deze fototentoonstelling. Aan de hand van een voorwerpenkoffer met typische kledij, speelgoed, instrumenten, ... vertelt een gids over het dagelijks leven in Indonesië.
17
Parcours + interventie: street art Oakoak
De Franse straatkunstenaar Oakoak kreeg van de stad Brussel carte blanche voor een aantal interventies in de Kaaienwijk. Oakoak houdt van subtiele humor en gebruikt wat voorhanden is. Na een wandeling langs zijn werken stranden we in Argos, de uitvalsbasis voor onze eigen, speelse interventie.
Boekbabbel
Babbelen over boeken. Dat doen we 1 keer in de maand. Centraal staat natuurlijk het boek! Maar we willen vooral een bruisende en behaaglijke plek zijn waar mensen van gedachten wisselen over boeken en andere dingen des levens.
18
19
20
21
Bezoek expo: islam, dit is ook onze geschiedenis
Met hedendaagse en historische kunstwerken en persoonlijke getuigenissen toont deze expo dat Europa en de islam geen vreemden zijn voor elkaar.
Reclaiming the city: workshops + debat
Technologische ontwikkelingen op vlak van ICT, app’s , etc… gaan razendsnel en transformeren onze steden. Maar wat is nu precies de impact van die digitale technologie op de stedelijke publieke ruimte?
Film: Zaatari Djinn
Midden in de woestijn ontstaat een nieuwe stad, het vluchtelingenkamp Zaatari, dat voor 80% uit kinderen bestaat. Deze documentaire volgt vier kinderen die er opgroeien. Een plek met weinig middelen of zicht op verbetering maar met ruimte voor dromen. Een intieme film over de veerkracht van kinderen
Brussels Coach Café: Op naar meer zelfwaardering
Onze grootste criticus? Dat zijn wijzelf! Eigen overtuigingen en vastgeroeste patronen doen geen goed aan onze mindset. Els Van Laecke gaat dieper in op deze mentale filter. Met een aantal oefeningen inspireert ze tot meer zelfvertrouwen vanuit eigen daadkracht én in verbinding met anderen.
22
23
Bezoek expo ‘Indonesian Comics’
De expo “Indonesian Comics” dompelt je onder in de Indonesische samenleving aan de hand van … jawel strips. Een gids vertelt je over de culturele rijkdom, de diversiteit van mensen en de geschiedenis. Daarna trekken we naar Muntpunt voor de raamschildering van Prihatmoko Moki.
24
Bezoek + workshop: Museum van Elsene - expo ‘Doisneau’
De Franse fotograaf Doisneau omschreef zichzelf als ‘beeldenvisser’. Hij was een echte straatfotograaf die de onschuld, de scherts en de schoonheid van het dagelijks leven in Parijs in beeld bracht. Geïnspireerd door zijn oeuvre trekken we daarna zelf de wijk in met onze smartphone.
25
26
27
28
Bezoek expo ‘Ancestors and Rituals’
In heel Indonesië worden voorouders geëerd. Naast tal van tradities en rituelen zijn er ook massa’s diverse, krachtige en poëtische beelden van deze voorouders gemaakt. Deze expo brengt nooit eerder getoonde archeologische en etnografische schatten samen met uniek beeldmateriaal en interviews.
29
30
Bezoek ‘Kunstig Vlaams Parlement’
Vlaamse kunst? Het Vlaams Parlement hangt er vol van: in de gangen, de ontvangstruimtes, de kantoren, de commissiezalen, de Koepelzaal, …. Tijdens dit bezoek steek je niet alleen heel wat op over de kunstwerken maar ook over de werking van het Vlaams Parlement. Napraten doen we bij een lichte lunch.

onze werkwijze

Citizenne maakt leren plezant!
En wel op de volgende manier.

 

  • Leren is geen abstract begrip maar iets wat je doet met de beide voeten op de grond, in de dagdagelijks realiteit.

Eigen ervaringen en situaties uit het dagelijks leven zijn daarom het vertrekpunt bij het leren. Het leren is tastbaar en praktijkgericht. We werken rond thema’s die dicht op het vel van de Brusselaars zitten. We gaan op zoek naar nieuwe antwoorden op kleine en grote levensvragen. Leren is vooral een kwestie van zelf doen, ervaren en experimenteren.

 

  • Leren gebeurt in groep en is een participatief proces.

Leren van elkaar en uit elkaars ervaringen staan centraal. We benutten de kennis, vaardigheden en energie die aanwezig zijn in de groep en bouwen hier stap voor stap op verder. Het werken met een gemengde groep is in dit opzicht belangrijk voor Citizenne.

 

  • Leren gebeurt in uitdagende contexten en settings.

Leren gebeurt bij ons vaak niet in een klaslokaal maar wel in de stedelijke publieke ruimte. In de bib, op café, op straten en pleinen, in GC’s, … We zien de stad als een rijke omgeving voor uitwisseling en ontmoeting tussen Brusselaars. De ideale plek voor het leren van elkaar, voor experiment en voor constructieve confrontaties tussen Brusselaars.

 

  • Leren vanuit de krachten, de sterktes en de talenten van mensen en groepen.

We vertrekken steeds van wat mensen kennen, kunnen en weten. We zetten in op successen, op wat al goed gaat, op dromen en ambities en laten zo het individu en de groep stap voor stap groeien. Mensen kunnen bij ons terecht om hun kennis en vaardigheden aan te scherpen, om nieuwe vaardigheden aan te leren en kennis te verwerven. Door waarderend te werken geven we mensen nieuwe energie en krijgt hun zelfvertrouwen een boost.

 

  • Leren vanuit een intercultureel perspectief

We gaan constructief om met diversiteit. We zien het verschil tussen mensen en culturen als een bron van rijkdom.


  • Leren vanuit een holistisch mensbeeld

We bekijken een mens als een geheel: lichaam en geest, denken en voelen, stilstaan en bewegen, inzicht en motivatie. We geloven dat niets op zichzelf staat maar dat er een permanente wisselwerking is tussen denken-voelen-gedrag.

 

 

Citizenne is als organisatie deskundig in het creëren van optimale leeromgevingen.
Om zo’n optimale leeromgeving steeds te garanderen, zijn de volgende (voor)waarden essentieel:


- Er is een veilige setting, een aangename en rustige plaats, met ervaren trainers.
- Aanwezigen nemen vrijwillig en op eigen tempo deel. Niets moet. We nodigen de deelnemers uit hun eigen grenzen aan te voelen en aan te geven.
- Alle deelnemers en begeleider zijn gelijkwaardig.
- We maken duidelijke afspraken. Waarden als vertrouwen, respect voor de ander en respect voor het verschil zijn onze vertrekbasis.
- We werken flexibel met de situaties en ervaringen die de deelnemers bezighouden.