juli 2016
ma
di
wo
do
vr
za
zo
 
 
 
 
01
02
03
04
05
Twee (t)huizen, één gids: wandelingen door Brussel
Met het project 'Twee (t)huizen, één gids' werden 8 ‘interculturele’ gidsen klaargestoomd door FMDO en Citizenne om jou te vergasten op een unieke wandeling. Ze brengen je naar buurten in Brussel die ze belangrijk vinden en vertellen er over hun thuisland.
06
07
08
09
10
11
12
Make your own summerschool
Een pallet … daar ziet Ben een meubel in. Een stuk stof … dat is voor Sanne een kussentje. Met zaag, spijkers en paletten maken we lockers, krukjes, tafels, …. Samen maken we de ideale inrichting voor de summerschool.
13
Tuinieren geannuleerd
Je hoeft geen groene vingers of tuin te hebben om eens wat verse kruiden in je spaghetti te draaien. Met een pallet of een wasmand maak je al snel een kruidentuintje. Eentje voor op een balkon of zelfs een vensterbank.
Filosofiespel
Filosofie en spelen, een tang op een varken nee? Hoeft niet! Het bordspel Nomizo zorgt voor interessante en grappige filosofische gesprekken. Ook toeval speelt een belangrijke rol in dit vrolijk denkspel.
14
Solliciteren zonder het beste diploma
Dirk Pee is hét voorbeeld van de self made man. Zonder enig diploma werkte hij zich naar de top als manager bij De Post. Hij is het bewijs dat levenservaring belangrijker kan zijn dan diploma’s. Hij leert je hoe je jouw ervaring en kwaliteiten beter in de verf kan zetten.
Show me yours, I’ll show you mine: ontdek je talenten
Een selfie-movie over jouw talenten? Breng je talenten in kaart met een filmpje. Bij mooi weer komt Muntpunt met hun Muntmobiel. Deze mobiele chalet laat je toe om op korte tijd een digital story te maken.
15
Let’s talk about sex
Stoere praat over seks onder vrienden is makkelijk. Maar aan je partner vertellen wat je fijn vindt is een pak moeilijker. Toch loont het om duidelijk te communiceren over je wensen. In deze workshop krijg je duidelijke tips en tricks.
Make your bling bling
Arte Nativa, een Braziliaanse zelforganisatie, maakt juwelen van natuurlijke materialen zoals bonen en recup. Maak een stoere armband of leuke ketting, geheel milieu verantwoord.
16
17
18
Rots en water
Tegenslag overkomt iedereen, dat kan je niet tegenhouden. Je kan wel kiezen hoe je ermee omgaat. Recht ‘veren’ na tegenslag kan je trainen. Een weerbaarheidstraining mét ballen.
Handige Harry
Een lekkende kraan, een gat boren, een stopcontact steken, een kast ophangen, … klusjes die een pak centen kosten of ontaarden in een klucht. Kris leert je hoe je kleine herstellingen goed zelf kan doen en geld besparen.
19
Hebben we toekomst?
Zal ik als jonge Brusselaar ooit zelf een huis kunnen kopen? Zal mijn generatie nog pensioen krijgen? Ademen we binnenkort synthetische lucht? Is anders per se slechter? Een filosofisch gesprek over de toekomst van de millennials.
Let’s play
Een hele namiddag spelen … geef toe, vandaag heb je daar een excuus voor nodig. En voila! Animator Lukas laat je een hele namiddag spelen in de stad. Misschien heb je nadien zelf wel zin in een animatorcursus.
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

It takes a village to raise a child

De school is een plek om te leren, om zicht te ontwikkelen, om elkaar te ontmoeten, om te rouwen, om te feesten, om de toekomst vorm te geven, …

 

Mensen aanspreken op hun talent. Het zorgt voor goesting, engagement en toewijding. Deze ambitie ligt aan de basis van ‘It takes a village to raise a child’. Doel van het project is ouders laten participeren op school, ieder op zijn eigen manier. Van meedenken tot meedoen. Om zo bij te dragen tot de kwaliteit van het onderwijs.

 

Citizenne startte in drie Brusselse scholen een experimenteel traject om een oudercomité op te richten.
Ouders hebben een kapitaal aan talenten en know-how die ze ook voor de school kunnen inzetten. 
Vaak vergeten ze dat. Of ze weten niet helemaal hoe dat dan moet. Daarom begeleidde Citizenne hen een jaar lang. We werkten met de waarderende methodiek (appreciative inquiry).


De ervaringen werden gebundeld in een handige brochure waar scholen zelf mee aan de slag kunnen.
Deze kan je hier bekijken.

 

Het is bovenal een project voor en door ouders.

 

Lees ook het artikel waarin Fatima Bouchataoui meer vertelt over dit project.

© Michaël De Lausnay