januari 2015
ma
di
wo
do
vr
za
zo
 
 
 
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Brussels Coach Café: de 5 psychosociale kernbehoeftes in een groep
In iedere groep, in ieder mens leven 5 essentiële kernbehoeftes. Deze kernbehoeftes hebben een impact op een groepsproces en op jezelf. We verkennen deze behoeftes aan de hand van enkele theorieën. Hoe je ze vervolgens in balans krijgt en houdt, leer je in een taoïstische oefening.
21
22
23
Boekbabbel
Babbelen over boeken. Dat doen we 1 keer in de maand. Centraal staat natuurlijk het boek! Maar we willen vooral een bruisende en behaaglijke plek zijn waar mensen van gedachten wisselen over boeken en andere dingen des levens.
24
25
26
27
28
29
30
31

It takes a village to raise a child

De school is een plek om te leren, om zicht te ontwikkelen, om elkaar te ontmoeten, om te rouwen, om te feesten, om de toekomst vorm te geven, …

 

Mensen aanspreken op hun talent. Het zorgt voor goesting, engagement en toewijding. Deze ambitie ligt aan de basis van ‘It takes a village to raise a child’. Doel van het project is ouders laten participeren op school, ieder op zijn eigen manier. Van meedenken tot meedoen. Om zo bij te dragen tot de kwaliteit van het onderwijs.

 

Citizenne startte in drie Brusselse scholen een experimenteel traject om een oudercomité op te richten.
Ouders hebben een kapitaal aan talenten en know-how die ze ook voor de school kunnen inzetten. 
Vaak vergeten ze dat. Of ze weten niet helemaal hoe dat dan moet. Daarom begeleidde Citizenne hen een jaar lang. We werkten met de waarderende methodiek (appreciative inquiry).


De ervaringen werden gebundeld in een handige brochure waar scholen zelf mee aan de slag kunnen.
Deze kan je hier bekijken.

 

Het is bovenal een project voor en door ouders.

 

Lees ook het artikel waarin Fatima Bouchataoui meer vertelt over dit project.

© Michaël De Lausnay