februari 2015
ma
di
wo
do
vr
za
zo
 
 
 
 
 
 
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
Dar Es Salaam: superdiversiteit
We starten onze gespreksavonden met socioloog Dirk Geldof, auteur van het boek ‘Superdiversiteit. Hoe migratie onze wereld verandert’. Hij vertelt welke uitdagingen en kansen superdiversiteit biedt voor Brussel. Waarom zoveel mensen migreren naar Brussel. En welke tendensen we mogen verwachten.
13
Boekbabbel
Babbelen over boeken. Dat doen we 1 keer in de maand. Centraal staat natuurlijk het boek! Maar we willen vooral een bruisende en behaaglijke plek zijn waar mensen van gedachten wisselen over boeken en andere dingen des levens.
14
15
16
17
Brussels Coach Café: ontwikkelingsgericht coachen van perfectionisme
In dit coachcafé krijg je zicht op hoe perfectionisme ontstaat, hoe het zich uit en wat het effect is op ons welzijn. We gaan aan de slag met de OCP-methodiek ofwel het Ontwikkelingsgericht Coachen van Perfectionisme, ontwikkeld door Marcel Hendrickx.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
14-18: België tikt Duits
Moeders met een koets vol smokkelwaar, mannen die duiven uit de lucht schieten, … ondenkbaar in Brussel? Niet tijdens WOI. Het leven was hard, voedsel duur en dus werden mensen creatiever om te overleven. Deze expo vertelt je alles over het dagelijkse leven in Brussel tijdens WOI.
27
28
Vaardiger met conflicten
Wist je dat conflicten ook leerrijk kunnen zijn? Meer nog: als je een conflict goed aanpakt, biedt het je de kans om te groeien en beter samen te werken en te leven. In deze workshop leer je hoe.
OPROEP: Vertragen, verstillen, … wat levert het op?
Dat kan je beleven, onderzoeken en in vraag stellen. Tenminste als je meedoet aan dit uniek experiment. Citizenne daagt je uit om mee te stappen in een kort traject van 3 bijeenkomsten waarin we experimenteren met vertragen en verstillen samen met anderen.

It takes a village to raise a child

De school is een plek om te leren, om zicht te ontwikkelen, om elkaar te ontmoeten, om te rouwen, om te feesten, om de toekomst vorm te geven, …

 

Mensen aanspreken op hun talent. Het zorgt voor goesting, engagement en toewijding. Deze ambitie ligt aan de basis van ‘It takes a village to raise a child’. Doel van het project is ouders laten participeren op school, ieder op zijn eigen manier. Van meedenken tot meedoen. Om zo bij te dragen tot de kwaliteit van het onderwijs.

 

Citizenne startte in drie Brusselse scholen een experimenteel traject om een oudercomité op te richten.
Ouders hebben een kapitaal aan talenten en know-how die ze ook voor de school kunnen inzetten. 
Vaak vergeten ze dat. Of ze weten niet helemaal hoe dat dan moet. Daarom begeleidde Citizenne hen een jaar lang. We werkten met de waarderende methodiek (appreciative inquiry).


De ervaringen werden gebundeld in een handige brochure waar scholen zelf mee aan de slag kunnen.
Deze kan je hier bekijken.

 

Het is bovenal een project voor en door ouders.

 

Lees ook het artikel waarin Fatima Bouchataoui meer vertelt over dit project.

© Michaël De Lausnay