april 2014
ma
di
wo
do
vr
za
zo
 
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
Bezoek het Brussels parlement
Voor welke politici stemmen in mei, daar kunnen we je niet bij helpen. Maar misschien helpt een overzicht van de verschillende overheidsniveaus in België. Een interactief bezoek aan het Brussels parlement stoomt je in geen tijd klaar om in mei geïnformeerd het stemhokje binnen te stappen.
15
16
17
Bezoek de democratiefabriek
'Onverschilligheid is de vijand van de democratie', met deze leuze daagt de democratiefabriek bezoekers uit om standpunten in te nemen. Verschillende opdrachten dagen je uit om je eigen ideeën, twijfels, opinies en vooroordelen ter discussie te stellen.
18
19
20
21
22
23
24
Glasramen met recup en graffiti
In deze workshop maken we een glasraam met hedendaags materiaal gecombineerd met oude technieken. Door graffitikunst, hergebruik en traditie te combineren geven we een hedendaags en glashelder beeld aan het concept "glasraam".
25
26
Positief denken
We dompelen je onder in de kracht van positief denken, enthousiasme en optimisme met tips en praktische voorbeelden. Een verrassende workshop die laat zien hoe jouw kijk de wereld positiever kan inkleuren.
Het grote Brusselse jongerendebat
100 Brusselse jongeren debatteren met 20 politici over thema's waar zij de voorbije maanden in hun jeugdhuis, jeugdbeweging of jeugdraad rond hebben gewerkt. Waar liggen ze wakker van en wat is hun mening over bijvoorbeeld 50 jaar migratie, jongerenwerkloosheid, fietsen iin Brussel, hun school, ...
27
Bibliotheca Wittockiana
De Bibliotheca Wittockiana is het enige museum ter wereld dat hoofdzakelijk gewijd is aan de boekbindkunst en een unieke verzameling boekbanden bewaart. Wij hebben het geluk dat dit museum zich in Brussel bevindt en we gewoon ter plekke alles kunnen horen en zien over de kunst van het boekbinden.
28
29
Communicatieve vaardigheden
Volgde je reeds een workshop uit ons aanbod ‘Versterk Jezelf’ en wil je je communicatieve skills opfrissen? Welkom op The Sequel! In deze 3-delige reeks focussen we telkens op 1 basisvaardigheid: je mening geven op constructieve wijze, meningsverschillen uitpraten, nee zeggen als je bedoelt.
30

It takes a village to raise a child

De school is een plek om te leren, om zicht te ontwikkelen, om elkaar te ontmoeten, om te rouwen, om te feesten, om de toekomst vorm te geven, …

 

Mensen aanspreken op hun talent. Het zorgt voor goesting, engagement en toewijding. Deze ambitie ligt aan de basis van ‘It takes a village to raise a child’. Doel van het project is ouders laten participeren op school, ieder op zijn eigen manier. Van meedenken tot meedoen. Om zo bij te dragen tot de kwaliteit van het onderwijs.

 

Citizenne startte in drie Brusselse scholen een experimenteel traject om een oudercomité op te richten.
Ouders hebben een kapitaal aan talenten en know-how die ze ook voor de school kunnen inzetten. 
Vaak vergeten ze dat. Of ze weten niet helemaal hoe dat dan moet. Daarom begeleidde Citizenne hen een jaar lang. We werkten met de waarderende methodiek (appreciative inquiry).


De ervaringen werden gebundeld in een handige brochure waar scholen zelf mee aan de slag kunnen.
Deze kan je hier bekijken.

 

Het is bovenal een project voor en door ouders.

 

Lees ook het artikel waarin Fatima Bouchataoui meer vertelt over dit project.

© Michaël De Lausnay