februari 2017
ma
di
wo
do
vr
za
zo
 
 
01
02
03
04
05
06
07
08
09
Ciné matinee: The invisible city
Ciné matinee dat is een reeks films en documentaires over belangrijke thema’s zoals het milieu, werkloosheid, ongelijkheid, … Met een lekker ontbijt als opwarmer en een gezellige babbel achteraf. Op 9/2: The invisible city
10
11
12
13
14
Op ontdekking in Matonge
Matongé is een levendige, kleurrijke wijk waar het Belgisch koloniaal verleden en de hedendaagse migratie samenkomen. Op je wandeling staan bewoners speciaal voor deze avond klaar om je onder te dompelen in dit stukje Congo in Brussel. De ervaringen delen we achteraf in het KUUMBA-café.
15
16
17
Boekbabbel
Babbelen over boeken. Dat doen we 1 keer in de maand. Centraal staat natuurlijk het boek! Maar we willen vooral een bruisende en behaaglijke plek zijn waar mensen van gedachten wisselen over boeken en andere dingen des levens.
18
19
20
21
Brussels Coach Café: krachtig coachend omgaan met voortdurende veranderingen en politiek spel!
Veel medewerkers worstelen wel eens met verlammende “onmacht” door voortdurende verandering en politieke spelletjes in de organisatie. Karl Van Hoey vertelt op een zeer persoonlijke manier hoe coaching kracht kan geven en hoe je jezelf succesvol door verandering kan loodsen.
22
23
24
25
26
27
28

It takes a village to raise a child

De school is een plek om te leren, om zicht te ontwikkelen, om elkaar te ontmoeten, om te rouwen, om te feesten, om de toekomst vorm te geven, …

 

Mensen aanspreken op hun talent. Het zorgt voor goesting, engagement en toewijding. Deze ambitie ligt aan de basis van ‘It takes a village to raise a child’. Doel van het project is ouders laten participeren op school, ieder op zijn eigen manier. Van meedenken tot meedoen. Om zo bij te dragen tot de kwaliteit van het onderwijs.

 

Citizenne startte in drie Brusselse scholen een experimenteel traject om een oudercomité op te richten.
Ouders hebben een kapitaal aan talenten en know-how die ze ook voor de school kunnen inzetten. 
Vaak vergeten ze dat. Of ze weten niet helemaal hoe dat dan moet. Daarom begeleidde Citizenne hen een jaar lang. We werkten met de waarderende methodiek (appreciative inquiry).


De ervaringen werden gebundeld in een handige brochure waar scholen zelf mee aan de slag kunnen.
Deze kan je hier bekijken.

 

Het is bovenal een project voor en door ouders.

 

Lees ook het artikel waarin Fatima Bouchataoui meer vertelt over dit project.

© Michaël De Lausnay