september 2014
ma
di
wo
do
vr
za
zo
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
Brussels Coach Café: communiceren voor slimme dummies
Ook als je aan communiceren een broertje dood hebt, kan je met een paar gerichte insteken heel ver geraken. Met de 30 jaar ervaring van Frank Van Oss, samengevat in een paar gouden regels, kan je net geen wonderen verrichten. De rest is oefenen ...
17
18
19
Boekbabbel
Babbelen over boeken. Dat doen we 1 keer in de maand. Centraal staat natuurlijk het boek! Maar we willen vooral een bruisende en behaaglijke plek zijn waar mensen van gedachten wisselen over boeken en andere dingen des levens.
20
21
AYAY! café: verkeersveiligheid
Verkeersveiligheid is een zaak van iedereen, in de eerste plaats van het beleid. Maar als fietser kan je ook zelf een statement maken. Kom naar dit AYAY café en verzin, geïnspireerd door fietsblogger Stijn én samen met ons nog meer acties om de fiets de plaats te geven die het verdient.
22
Salon souvenir: een betere toekomst?
Onderwijs is de springplak bij uitstek naar een beter leven. Hoe kijkt een generatie, die vooral kwam om te werken, hiernaar? Was er ruimte voor bijscholing? Werd dit gemist? Kozen zij een hogere opleiding voor hun kinderen of liever een praktische opleiding die ook in Marokko kon dienen?
23
24
25
26
27
28
29
30

It takes a village to raise a child

De school is een plek om te leren, om zicht te ontwikkelen, om elkaar te ontmoeten, om te rouwen, om te feesten, om de toekomst vorm te geven, …

 

Mensen aanspreken op hun talent. Het zorgt voor goesting, engagement en toewijding. Deze ambitie ligt aan de basis van ‘It takes a village to raise a child’. Doel van het project is ouders laten participeren op school, ieder op zijn eigen manier. Van meedenken tot meedoen. Om zo bij te dragen tot de kwaliteit van het onderwijs.

 

Citizenne startte in drie Brusselse scholen een experimenteel traject om een oudercomité op te richten.
Ouders hebben een kapitaal aan talenten en know-how die ze ook voor de school kunnen inzetten. 
Vaak vergeten ze dat. Of ze weten niet helemaal hoe dat dan moet. Daarom begeleidde Citizenne hen een jaar lang. We werkten met de waarderende methodiek (appreciative inquiry).


De ervaringen werden gebundeld in een handige brochure waar scholen zelf mee aan de slag kunnen.
Deze kan je hier bekijken.

 

Het is bovenal een project voor en door ouders.

 

Lees ook het artikel waarin Fatima Bouchataoui meer vertelt over dit project.

© Michaël De Lausnay