maart 2015
ma
di
wo
do
vr
za
zo
 
 
 
 
 
 
01
02
03
04
05
06
07
Hoe nee leren zeggen?
Denk je vaak ‘nee’ maar zeg je toch ‘ja’? In deze workshop kom je te weten wat je tegenhoudt om een grens te trekken én wat het je oplevert wanneer je dat wel doet. Je leert je eigen grenzen ervaren en je wensen op een rustige en respectvolle manier te uiten.
08
09
10
11
12
13
Boekbabbel: PAROL! Writing and art beyond walls, beyond borders.
In 14 gevangenissen in België, Griekenland, Italië, Polen en Servië werken gedetineerden gedurende 2 jaar rond creatief schrijven, poëzie, keramiek, video installaties, ... Die installaties zijn in het voorjaar te zien in Muntpunt. Een gids brengt ons dichter bij de verhalen achter de creaties.
14
Creatief denken
Bekijk de dingen eens op een andere manier of pak ze anders aan! In deze workshop leer je om out-of-the box te denken, anders te kijken, je creativiteit aan te boren en grenzen te verleggen. Speelse werkvormen en plezier gegarandeerd.
15
16
17
Brussels Coach Café: veerkracht als antwoord op burn-out
Volgens burn-out coach Ayla Martel zijn stressbeheersing en het ontwikkelen van veerkracht belangrijke sleutels om een burn-out te voorkomen. Tijdens deze avond vol uitwisseling, experiment en reflectie, reikt ze een heel praktische methode aan om veerkracht te ontwikkelen.
18
19
Dar Es Salaam: superdivers onderwijs in Brussel
Op de Brusselse schoolbanken zitten leerlingen met uiteenlopende levensbeschouwingen. Daarbij duiken zowel praktische als inhoudelijke vragen op zoals hoe we omgaan met de hoofddoek of niet-christelijke feestdagen? Orhan Agirdag, doctor in de sociologie, trekt het gesprek op gang.
20
Boekbabbel
Babbelen over boeken. Dat doen we 1 keer in de maand. Centraal staat natuurlijk het boek! Maar we willen vooral een bruisende en behaaglijke plek zijn waar mensen van gedachten wisselen over boeken en andere dingen des levens.
21
Vrienden maken, vrienden houden
Vrienden bij wie je je thuis voelt of waarmee je simpelweg leuke dingen doet. Mensen die op dezelfde golflengte zitten. Waar vind je die? Hoe pak je dat aan? Hoe verdiep je bestaande relaties? Voer voor deze boeiende workshop vol uitwisseling.
22
23
24
25
26
27
28
Vrienden maken, vrienden houden
Vrienden bij wie je je thuis voelt of waarmee je simpelweg leuke dingen doet. Mensen die op dezelfde golflengte zitten. Waar vind je die? Hoe pak je dat aan? Hoe verdiep je bestaande relaties? Voer voor deze boeiende workshop vol uitwisseling.
29
30
31

Werkwijze

We werken steeds met creatieve methodieken en ervaren trainers.
Het leren staat centraal. Hoe we dat leren zien, vertellen we je graag.

 

  • We leren nieuwe vaardigheden en versterken de bestaande

We vertrekken steeds van wat je kent, kunt en weet. We stimuleren je om die kwaliteiten en vaardigheden die je al bezit scherp te krijgen, te oefenen en te verbeteren. We bieden je ook de kans te experimenteren met nieuwe vaardigheden in een veilige setting.

  • We leren in groep

Alle vaardigheden gaan over de interactie tussen jou en de ander. Daarom trainen we ze ook in groep. Bovendien leer je jezelf beter kennen dankzij het contact met de ander en leer je  van elkaars ervaringen. We werken afwisselend met individuele opdrachten of in groepjes. Dit alles aangepast aan de groep en met respect voor ieders ritme.

  • We leren vanuit ervaring en vertrekkend vanuit een dagelijkse realiteit

Leren is voor ons geen abstract begrip maar iets wat je doet met de beide voeten op de grond, in de dagdagelijks realiteit. We werken daarom steeds met voorbeelden uit het dagelijks leven van de deelnemers en oefenen reële situaties. Eigen ervaringen zijn steeds het uitgangspunt.

  • We leren vanuit een intercultureel perspectief

We gaan constructief om met diversiteit. We zien het verschil tussen mensen en culturen als een bron van rijkdom.

  • We leren vanuit een holistisch mensbeeld

We bekijken een mens als een geheel: lichaam en geest, denken en voelen, stilstaan en bewegen, inzicht en motivatie. We geloven dat niets op zichzelf staat maar dat er een permanente wisselwerking is tussen denken-voelen-gedrag.

 

Citizenne is als organisatie deskundig in het creëren van optimale leeromgevingen.
Om zo’n optimale leeromgeving steeds te garanderen, zijn de volgende (voor)waarden essentieel:


- Er is een veilige setting, een aangename en rustige plaats, met ervaren trainers.
- Aanwezigen nemen vrijwillig en op eigen tempo deel. Niets moet. We nodigen de deelnemers uit hun eigen grenzen aan te voelen en aan te geven.
- Alle deelnemers en begeleider zijn gelijkwaardig.
- We maken duidelijke afspraken. Waarden als vertrouwen, respect voor de ander en respect voor het verschil zijn onze vertrekbasis.
- We werken flexibel met de situaties en ervaringen die de deelnemers bezighouden.