april 2014
ma
di
wo
do
vr
za
zo
 
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
Bezoek het Brussels parlement
Voor welke politici stemmen in mei, daar kunnen we je niet bij helpen. Maar misschien helpt een overzicht van de verschillende overheidsniveaus in België. Een interactief bezoek aan het Brussels parlement stoomt je in geen tijd klaar om in mei geïnformeerd het stemhokje binnen te stappen.
15
16
17
Bezoek de democratiefabriek
'Onverschilligheid is de vijand van de democratie', met deze leuze daagt de democratiefabriek bezoekers uit om standpunten in te nemen. Verschillende opdrachten dagen je uit om je eigen ideeën, twijfels, opinies en vooroordelen ter discussie te stellen.
18
19
20
21
22
23
24
Glasramen met recup en graffiti
In deze workshop maken we een glasraam met hedendaags materiaal gecombineerd met oude technieken. Door graffitikunst, hergebruik en traditie te combineren geven we een hedendaags en glashelder beeld aan het concept "glasraam".
25
26
Positief denken
We dompelen je onder in de kracht van positief denken, enthousiasme en optimisme met tips en praktische voorbeelden. Een verrassende workshop die laat zien hoe jouw kijk de wereld positiever kan inkleuren.
Het grote Brusselse jongerendebat
100 Brusselse jongeren debatteren met 20 politici over thema's waar zij de voorbije maanden in hun jeugdhuis, jeugdbeweging of jeugdraad rond hebben gewerkt. Waar liggen ze wakker van en wat is hun mening over bijvoorbeeld 50 jaar migratie, jongerenwerkloosheid, fietsen iin Brussel, hun school, ...
27
Bibliotheca Wittockiana
De Bibliotheca Wittockiana is het enige museum ter wereld dat hoofdzakelijk gewijd is aan de boekbindkunst en een unieke verzameling boekbanden bewaart. Wij hebben het geluk dat dit museum zich in Brussel bevindt en we gewoon ter plekke alles kunnen horen en zien over de kunst van het boekbinden.
28
29
Communicatieve vaardigheden
Volgde je reeds een workshop uit ons aanbod ‘Versterk Jezelf’ en wil je je communicatieve skills opfrissen? Welkom op The Sequel! In deze 3-delige reeks focussen we telkens op 1 basisvaardigheid: je mening geven op constructieve wijze, meningsverschillen uitpraten, nee zeggen als je bedoelt.
30

Werkwijze

We werken steeds met creatieve methodieken en ervaren trainers.
Het leren staat centraal. Hoe we dat leren zien, vertellen we je graag.

 

  • We leren nieuwe vaardigheden en versterken de bestaande

We vertrekken steeds van wat je kent, kunt en weet. We stimuleren je om die kwaliteiten en vaardigheden die je al bezit scherp te krijgen, te oefenen en te verbeteren. We bieden je ook de kans te experimenteren met nieuwe vaardigheden in een veilige setting.

  • We leren in groep

Alle vaardigheden gaan over de interactie tussen jou en de ander. Daarom trainen we ze ook in groep. Bovendien leer je jezelf beter kennen dankzij het contact met de ander en leer je  van elkaars ervaringen. We werken afwisselend met individuele opdrachten of in groepjes. Dit alles aangepast aan de groep en met respect voor ieders ritme.

  • We leren vanuit ervaring en vertrekkend vanuit een dagelijkse realiteit

Leren is voor ons geen abstract begrip maar iets wat je doet met de beide voeten op de grond, in de dagdagelijks realiteit. We werken daarom steeds met voorbeelden uit het dagelijks leven van de deelnemers en oefenen reële situaties. Eigen ervaringen zijn steeds het uitgangspunt.

  • We leren vanuit een intercultureel perspectief

We gaan constructief om met diversiteit. We zien het verschil tussen mensen en culturen als een bron van rijkdom.

  • We leren vanuit een holistisch mensbeeld

We bekijken een mens als een geheel: lichaam en geest, denken en voelen, stilstaan en bewegen, inzicht en motivatie. We geloven dat niets op zichzelf staat maar dat er een permanente wisselwerking is tussen denken-voelen-gedrag.

 

Citizenne is als organisatie deskundig in het creëren van optimale leeromgevingen.
Om zo’n optimale leeromgeving steeds te garanderen, zijn de volgende (voor)waarden essentieel:


- Er is een veilige setting, een aangename en rustige plaats, met ervaren trainers.
- Aanwezigen nemen vrijwillig en op eigen tempo deel. Niets moet. We nodigen de deelnemers uit hun eigen grenzen aan te voelen en aan te geven.
- Alle deelnemers en begeleider zijn gelijkwaardig.
- We maken duidelijke afspraken. Waarden als vertrouwen, respect voor de ander en respect voor het verschil zijn onze vertrekbasis.
- We werken flexibel met de situaties en ervaringen die de deelnemers bezighouden.