maart 2017
ma
di
wo
do
vr
za
zo
 
 
01
02
03
04
05
06
07
Documentaire: Porque no vamos
De Belgische documentaire “Porque nos vamos” gaat over de Spaanstalige migratie in Sint Gillis. Deze film wil de vergeten geschiedenis achterhalen van de Spaanstalige migratiestromen naar België via Sint-Gillis via gesprekken met vier mensen met een Spaanse en Latijns-Amerikaanse achtergrond.
08
09
10
De Vrouwenlente - Ontspan in de hamam
Een inwijding in de Marokkaanse hamamtraditie. Een warm, ontspannen gesprek over de kracht van vrouwen.
11
12
13
14
15
16
Ciné matinee: L'étranger
Ciné matinee dat is een reeks films en documentaires over belangrijke thema’s zoals het milieu, werkloosheid, ongelijkheid, … Met een lekker ontbijt als opwarmer en een gezellige babbel achteraf. Op 16/3: L'étranger.
17
Boekbabbel
Babbelen over boeken. Dat doen we 1 keer in de maand. Centraal staat natuurlijk het boek! Maar we willen vooral een bruisende en behaaglijke plek zijn waar mensen van gedachten wisselen over boeken en andere dingen des levens.
18
19
20
21
Migratie anders bekeken
'Redelijk eigenzinnig', dat zijn lezingen, debatten, getuigenissen, workshops en ontmoetingen tussen academici, professionals, actieve burgers, ... op diverse Brusselse locaties. Op 21/03 krijg je het voor 1 keer allemaal samen in Bronks.
Brussels Coach Café: het is altijd nu
In 2007 valt Jeroen Walravens van een balkon. Wanneer hij ontwaakt uit zijn coma, moet hij alles opnieuw leren: spreken, lopen, eten, … Vandaag wil hij graag delen hoe hij zijn situatie heeft overstegen en zijn grenzen doorbroken. Een meeslepende, inspirerende en authentieke vertelling!
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
De Vrouwenlente - De Vrouw & de Islam
Het feminisme en de islam onverzoenbaar? In deze lezing doorbreken Khadija en Omar deze dominante opvatting.

Werkwijze

We werken steeds met creatieve methodieken en ervaren trainers.
Het leren staat centraal. Hoe we dat leren zien, vertellen we je graag.

 

  • We leren nieuwe vaardigheden en versterken de bestaande

We vertrekken steeds van wat je kent, kunt en weet. We stimuleren je om die kwaliteiten en vaardigheden die je al bezit scherp te krijgen, te oefenen en te verbeteren. We bieden je ook de kans te experimenteren met nieuwe vaardigheden in een veilige setting.

  • We leren in groep

Alle vaardigheden gaan over de interactie tussen jou en de ander. Daarom trainen we ze ook in groep. Bovendien leer je jezelf beter kennen dankzij het contact met de ander en leer je  van elkaars ervaringen. We werken afwisselend met individuele opdrachten of in groepjes. Dit alles aangepast aan de groep en met respect voor ieders ritme.

  • We leren vanuit ervaring en vertrekkend vanuit een dagelijkse realiteit

Leren is voor ons geen abstract begrip maar iets wat je doet met de beide voeten op de grond, in de dagdagelijks realiteit. We werken daarom steeds met voorbeelden uit het dagelijks leven van de deelnemers en oefenen reële situaties. Eigen ervaringen zijn steeds het uitgangspunt.

  • We leren vanuit een intercultureel perspectief

We gaan constructief om met diversiteit. We zien het verschil tussen mensen en culturen als een bron van rijkdom.

  • We leren vanuit een holistisch mensbeeld

We bekijken een mens als een geheel: lichaam en geest, denken en voelen, stilstaan en bewegen, inzicht en motivatie. We geloven dat niets op zichzelf staat maar dat er een permanente wisselwerking is tussen denken-voelen-gedrag.

 

Citizenne is als organisatie deskundig in het creëren van optimale leeromgevingen.
Om zo’n optimale leeromgeving steeds te garanderen, zijn de volgende (voor)waarden essentieel:


- Er is een veilige setting, een aangename en rustige plaats, met ervaren trainers.
- Aanwezigen nemen vrijwillig en op eigen tempo deel. Niets moet. We nodigen de deelnemers uit hun eigen grenzen aan te voelen en aan te geven.
- Alle deelnemers en begeleider zijn gelijkwaardig.
- We maken duidelijke afspraken. Waarden als vertrouwen, respect voor de ander en respect voor het verschil zijn onze vertrekbasis.
- We werken flexibel met de situaties en ervaringen die de deelnemers bezighouden.