juli 2016
ma
di
wo
do
vr
za
zo
 
 
 
 
01
02
03
04
05
Twee (t)huizen, één gids: wandelingen door Brussel
Met het project 'Twee (t)huizen, één gids' werden 8 ‘interculturele’ gidsen klaargestoomd door FMDO en Citizenne om jou te vergasten op een unieke wandeling. Ze brengen je naar buurten in Brussel die ze belangrijk vinden en vertellen er over hun thuisland.
06
07
08
09
10
11
12
Make your own summerschool
Een pallet … daar ziet Ben een meubel in. Een stuk stof … dat is voor Sanne een kussentje. Met zaag, spijkers en paletten maken we lockers, krukjes, tafels, …. Samen maken we de ideale inrichting voor de summerschool.
13
Tuinieren geannuleerd
Je hoeft geen groene vingers of tuin te hebben om eens wat verse kruiden in je spaghetti te draaien. Met een pallet of een wasmand maak je al snel een kruidentuintje. Eentje voor op een balkon of zelfs een vensterbank.
Filosofiespel
Filosofie en spelen, een tang op een varken nee? Hoeft niet! Het bordspel Nomizo zorgt voor interessante en grappige filosofische gesprekken. Ook toeval speelt een belangrijke rol in dit vrolijk denkspel.
14
Solliciteren zonder het beste diploma
Dirk Pee is hét voorbeeld van de self made man. Zonder enig diploma werkte hij zich naar de top als manager bij De Post. Hij is het bewijs dat levenservaring belangrijker kan zijn dan diploma’s. Hij leert je hoe je jouw ervaring en kwaliteiten beter in de verf kan zetten.
Show me yours, I’ll show you mine: ontdek je talenten
Een selfie-movie over jouw talenten? Breng je talenten in kaart met een filmpje. Bij mooi weer komt Muntpunt met hun Muntmobiel. Deze mobiele chalet laat je toe om op korte tijd een digital story te maken.
15
Let’s talk about sex
Stoere praat over seks onder vrienden is makkelijk. Maar aan je partner vertellen wat je fijn vindt is een pak moeilijker. Toch loont het om duidelijk te communiceren over je wensen. In deze workshop krijg je duidelijke tips en tricks.
Make your bling bling
Arte Nativa, een Braziliaanse zelforganisatie, maakt juwelen van natuurlijke materialen zoals bonen en recup. Maak een stoere armband of leuke ketting, geheel milieu verantwoord.
16
17
18
Rots en water
Tegenslag overkomt iedereen, dat kan je niet tegenhouden. Je kan wel kiezen hoe je ermee omgaat. Recht ‘veren’ na tegenslag kan je trainen. Een weerbaarheidstraining mét ballen.
Handige Harry
Een lekkende kraan, een gat boren, een stopcontact steken, een kast ophangen, … klusjes die een pak centen kosten of ontaarden in een klucht. Kris leert je hoe je kleine herstellingen goed zelf kan doen en geld besparen.
19
Hebben we toekomst?
Zal ik als jonge Brusselaar ooit zelf een huis kunnen kopen? Zal mijn generatie nog pensioen krijgen? Ademen we binnenkort synthetische lucht? Is anders per se slechter? Een filosofisch gesprek over de toekomst van de millennials.
Let’s play
Een hele namiddag spelen … geef toe, vandaag heb je daar een excuus voor nodig. En voila! Animator Lukas laat je een hele namiddag spelen in de stad. Misschien heb je nadien zelf wel zin in een animatorcursus.
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Werkwijze

We werken steeds met creatieve methodieken en ervaren trainers.
Het leren staat centraal. Hoe we dat leren zien, vertellen we je graag.

 

  • We leren nieuwe vaardigheden en versterken de bestaande

We vertrekken steeds van wat je kent, kunt en weet. We stimuleren je om die kwaliteiten en vaardigheden die je al bezit scherp te krijgen, te oefenen en te verbeteren. We bieden je ook de kans te experimenteren met nieuwe vaardigheden in een veilige setting.

  • We leren in groep

Alle vaardigheden gaan over de interactie tussen jou en de ander. Daarom trainen we ze ook in groep. Bovendien leer je jezelf beter kennen dankzij het contact met de ander en leer je  van elkaars ervaringen. We werken afwisselend met individuele opdrachten of in groepjes. Dit alles aangepast aan de groep en met respect voor ieders ritme.

  • We leren vanuit ervaring en vertrekkend vanuit een dagelijkse realiteit

Leren is voor ons geen abstract begrip maar iets wat je doet met de beide voeten op de grond, in de dagdagelijks realiteit. We werken daarom steeds met voorbeelden uit het dagelijks leven van de deelnemers en oefenen reële situaties. Eigen ervaringen zijn steeds het uitgangspunt.

  • We leren vanuit een intercultureel perspectief

We gaan constructief om met diversiteit. We zien het verschil tussen mensen en culturen als een bron van rijkdom.

  • We leren vanuit een holistisch mensbeeld

We bekijken een mens als een geheel: lichaam en geest, denken en voelen, stilstaan en bewegen, inzicht en motivatie. We geloven dat niets op zichzelf staat maar dat er een permanente wisselwerking is tussen denken-voelen-gedrag.

 

Citizenne is als organisatie deskundig in het creëren van optimale leeromgevingen.
Om zo’n optimale leeromgeving steeds te garanderen, zijn de volgende (voor)waarden essentieel:


- Er is een veilige setting, een aangename en rustige plaats, met ervaren trainers.
- Aanwezigen nemen vrijwillig en op eigen tempo deel. Niets moet. We nodigen de deelnemers uit hun eigen grenzen aan te voelen en aan te geven.
- Alle deelnemers en begeleider zijn gelijkwaardig.
- We maken duidelijke afspraken. Waarden als vertrouwen, respect voor de ander en respect voor het verschil zijn onze vertrekbasis.
- We werken flexibel met de situaties en ervaringen die de deelnemers bezighouden.